Równowaga by mieć i gęś i złote jajka


2012_09_14 benefit small

Chcąc osiągnąć w życiu korzyści nie możemy skupiać się tylko na maksymalnych zyskach w jak najkrótszym czasie, bo na dłuższą metę możemy stracić to co najważniejsze.

Bajka o gęsi znoszącej złote jajka

2012_09_14 goos and egg 01 smallSteven Covey przytacza historię rolnika, którego gęś zaczęła codziennie znosić złote jajka dzięki czemu stał się on bogaty. Jednakże jego chciwość (chciał mieć od razu dużo złotych jajek) sprawiła, że zabił gęś i pozbawił się tym zysku na zawsze.

Produkcja i Zdolność Produkcji

2012_09_14 factory money smallNie można skupiać się tylko na generowaniu zysków (Produkcji – P) gdyż można utracić zdolność produkcji. Nie można też odwrócić priorytetów bo dbając nadmiernie o (Zdolność Produkcji – ZP) można stracić na to zbyt wiele czasu nie odnosząc rzeczywistych korzyści.

Kilka przykładów

2012_09_14 golden egg cage smallUżywając bez przerwy jakiejś maszyny na najwyższych obrotach i bez konserwacji, na krótką metę zmniejszamy koszty i maksymalizujemy zyski, Ale gdy na skutek naszego wyboru zacznie się maszyna psuć, okaże się że koszty naprawy lub zakupu nowej przewyższą wszystko co zyskaliśmy wcześniej. Tak samo stresująca praca po 14 godzin dziennie by szybciej awansować i dobrze zarabiać w krótkim czasie, może się skończyć zawałem i komplikacjami zdrowotnymi, które sprawią, że nie będzie już możliwości dalszej pracy, awansów ani wysokich zarobków.

Jak utrzymać tę równowagę?

2012_09_14 balanceSama po sobie widzę, że nie jest łatwo osiągnąć balans w życiu. Też mam za sobą okres, gdy za bardzo pracowałam, co odbiło się na moim zdrowiu. Dopiero to wpłynęło na zmianę moich priorytetów. Ostatnimi czasy jednak staram się racjonalnie odżywiać, mieć czas na aktywność fizyczną, rozwijać się intelektualnie, emocjonalnie i duchowo.

Szersze spojrzenie

CB107493Problem w tym, że ZP to bardzo szerokie pojęcie. Bo jeśli weźmiemy pod uwagę nawet tak banalne ale przychodzące na myśl zarabianie pieniędzy… to zdolność produkcji oznacza dobre zdrowie, zwiększoną efektywność, umiejętności na czasie itp itd.

Nie chodzi tylko o pieniądze…

2012_09_14 money smallPojęcia P i ZP kojarzą się z fabryką. Tymczasem te same zasady mogą się odnosić do związków międzyludzkich. ZP to inwestowanie w związek, P to korzyść jaką odnoszę. Jeśli chcę postawić na swoim za wszelką cenę (P) to mogę czasem uzyskać swój cel, ale zniszczyć związek (ZP)

Proste ale trudne

2012_09_14 goose time smallZasada o której pisze Covey, jest banalna. Tylko dlaczego tak trudno wprowadzić ją w życie? Wymaga ona umiejętnego dążenia do spełnienia zarówno długoterminowych i krótkoterminowych celów. A wiadomo, że te krótkoterminowe najłatwiej osiągnąć.

A Ty hodujesz swoją gęś? Dobrze ją traktujesz? Czy właśnie próbujesz ją zabić by dobrać się do złotych jajek?

One thought on “Równowaga by mieć i gęś i złote jajka

  1. Hm… Myślę, że teraz moja gęś nie może narzekać. Zdarzało się jednak, że trochę ją przeforsowywałam. Wtedy gęś ogłaszała strajk.
    Na własnej skórze ( i gęsiej skórce mojej gęsi🙂 ) doświadczyłam, że nie warto robić pewnych rzeczy ponad własne siły, nawet, jeśli miałoby to przynieść większe zyski. Bo co nam po tych zyskach, kiedy zabraknie zdrowia? Był taki rok, całkiem niedawno, kiedy pracowałam na dwóch etatach (najczęściej po 7 dni w tygodniu, bo w weekendy w zaocznej szkole). Po kilku miesiącach miałam serdecznie dosyć (dodam, że moja praca wymaga jeszcze przygotowań, nieraz naprawdę długich, w domu), czułam się potwornie zmęczona, spałam po 4 godziny na dobę, racjonalne odżywianie odpłynęło w siną dal, bo nie było na nie czasu, nie było też czasu na inne ważniejsze sfery życia, a i nawet w mojej podstawowej pracy (a na tej bardziej mi zależało) nie chciało mi się już tyle dawać z siebie, co odbijało się na jej jakości. Pomyślałam sobie, że nie chcę za 20 czy za 20 parę lat dołączyć do grupy, która kiedyś traciła zdrowie, żeby mieć pieniądze, a później będzie traciła pieniądze, by odzyskać zdrowie. Zwłaszcza, że nie miałam noża na gardle i nie musiałam wcale mieć tego drugiego etatu. Z poczucia obowiązku tylko nie zrezygnowałam z tej dodatkowej pracy wcześniej, jak dopiero po roku. I wtedy odżyłam!! Gęś też. I znosi sobie jajka bezstresowo.
    Odniosłam się tu do pracy, bo z tym – tak, jak właśnie napisałaś – najbardziej kojarzy się produkcja. Ciekawe jest tu jednak odniesienie P i ZP do sfery związków międzyludzkich. Jak się zastanowić, ma to sens. Bo w tym przypadku oczekiwanie zbyt szybkiego wzrostu P może wiązać się z ryzykiem, że, zniechęceni brakiem natychmiastowego efektu, możemy w ogóle nie pozwolić owemu P wzrosnąć.
    Spotkałam się z takim zgrabnym określeniem, że jesteśmy – my, dzisiejsze społeczeństwo – tzw. kulturą instant. Wszystko ma być już i natychmiast, jak ta zupka z paczki. A przecież wielkie rzeczy osiąga się małymi krokami. To, co przychodzi szybko i łatwo, może okazać się równie mało wartościowe jak owa zupka.

Skomentuj

